Terapia akceptacji i zaangażowania ACT : Korzystanie z wartości i troski o siebie, aby nieść pomoc przy długoterminowych problemach zdrowotnych

Szkolenie z terapii akceptacji i zaangażowania (ACT; acceptance and commitment therapy) prowadzone przez prof. Kelly’ego Wilsona, współtwórcy ACT, na temat troski o siebie w obliczu problemów zdrowia psychicznego i fizycznego.

Odbędzie się 28-29 września w Warszawie (weekend). Trwa pierwszego dnia od 10 do 18, drugiego od 9 do 17.

Warsztat będzie tłumaczony z języka angielskiego na polski, wyświetlane slajdy będą po polsku. Uczestnik otrzymuje certyfikat udziału wraz z ilością godzin (16h).

 

Zapraszamy także na warsztat Russa Harrisa „ACT w pracy z traumą: Praca z ciałem, umysłem i emocjami”, który odbędzie się 28-29 marca 2020 w Warszawie. Uczestnicy warsztatu z Kellym otrzymuję zniżkę 50 zł na warsztat Russa.

 

 

Czym jest terapia akceptacji i zaangażowania ACT?

Terapia akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) to metoda terapii psychologicznej oparta na dowodach. Odznacza się ponad dwustoma badaniami z losowym doborem do próby (randomized clinical trials, RCT). Cechuje się obiecującymi wynikami w szerokim zakresie problemów psychicznych, takich jak depresji, lęku, psychozach, ale także ma znaczące podstawy empiryczne w pracy z wieloma długoterminowymi fizycznymi trudnościami zdrowotnymi. ACT ugruntowane jest w szerszym nurcie nauk klinicznych, które wskazują na użyteczność uważności (mindfulness) oraz wartości w pozytywnym wpływaniu na ludzkie samopoczucie.

ACT to terapia hybrydowa – łączy różne aspekty mindfulness, terapii Gestalt i myśli humanistyczno-egzystencjalnej, organizując je w jedność pod wspólnym kontekstualno-behawioralnym parasolem.

Paradoks, na którym bazuje ACT, brzmi następująco: radykalna akceptacja tego, czego nie da się zmienić, daje nam moc, aby rozpoznać i zmienić te rzeczy, na które jesteśmy w stanie wpłynąć. Podejście ACT wiąże się zatem z przyjęciem koniecznego cierpienia, dzięki czemu będziemy mieć możliwość podejmować więcej takich wyborów, które zaangażują nas w proces życia, które pozwolą te życie przyjmować w witalny sposób i które umożliwią przeżycie go w zgodzie z naszymi najgłębszymi wartościami.

Więcej o ACT w artykule na ten temat.

O warsztacie

Warsztat objęty jest „strefą bez żargonu”. Mimo że spodziewamy się, że wielu uczestników będzie psychologami, mamy też nadzieję, że dołączą do nich przedstawiciele wielu innych powiązanych profesji zdrowotnych. Praca ACT odnosi się bezpośrednio do sfer, którymi zajmują się lekarze, pielęgniarki, dietetycy, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi i inni specjaliści związani ze służbą zdrowia. Możesz nawet zabrać ze sobą partnera, znajomych lub inną bliską osobę. Treść warsztatu będzie odnosić się do problemów doświadczanych także przez nich – w zrozumiały sposób!

Dwudniowe szkolenie skupi się na pracy ACT z wartościami. Jako że ACT jest modelem składających się z integralnie połączonych ze sobą części, z konieczności nasza praca będzie też odnosić się także do innych komponentów modelu elastyczności psychologicznej. Jednakże nawet i wtedy warsztat skupi się na tym, jak poszczególne elementy ACT wspomagają życie zgodne z wartościami.

Często widzi się dbanie (self-care) i troskę o siebie (self-compassion) jako stojące w sprzeczności wobec wartości skupionych na innych osobach, takich jak rodzicielstwo, intymne relacje czy praca. Bardzo często dbanie o siebie jest ostatnie na liście priorytetów.

Podczas tych dwóch dni, wbrew tej tendencji, nauczymy się przez na własnej skórze, jak potężny i wspierający wobec innych wartości wpływ na nasze życie mogą wywrzeć akty dbania i zatroszczenia się o siebie.

Zasady terapii ACT będą wykorzystywane, aby prowadzić uczestników przez nowe sposoby interwencji, formularze i sposoby prowadzenia wywiadów, które można wykorzystywać w dowolnej ze sfer pracy z drugą osobą, włączając w to kliniki zdrowia psychicznego, ale także konteksty medyczne, związane z pracą, szkolnictwem i ośrodkami społecznymi.

​​Warsztat będzie aż gęsty od doświadczalnych ćwiczeń i skoncentruje się na zestawie narzędzi oraz umiejętności, z których uczestnicy będą nauczeni, by korzystać od pierwszego momentu po opuszczeniu szkolenia.

Dzień 1

Dzień 1 zacznie się od wycieczki objazdowej po wyzwaniach zdrowotnych, które we współczesnym świecie przyjęły charakter epidemii. Przyjrzymy się szerokiemu zakresowi czynników ryzyka problemów zdrowia psychicznego, z których wszystkie mają wspólną cechę – są łatwo podatne na zmianę.

Wprowadzimy proste strategie, mające na celu:

  • ​redukcję ryzyka wystąpienia problemów zdrowia psychicznego
  • załagodzenie objawów wielu powszechnych trudności psychicznych
  • zmniejszenie przewlekłości problemów psychicznych
  • poprawę jakości funkcjonowania osób z długoterminowymi problemami zdrowia fizycznego
  • lepsze zrozumienie zależności między problemami zdrowia psychicznego i fizycznego
  • umożliwienie stosowania leków w niższych dawkach i przez krótszy czas
  • utrzymywanie zdrowia i jakości życia w trakcie redukowania ilości przyjmowanych leków oraz zaprzestawania farmakoterapii
  • wspieranie efektów jakichkolwiek koniecznych do zażywania leków
  • promocję ogólnego dobrostanu klienta/pacjenta

Przyjrzymy się dbaniu i współczuciu wobec siebie pod takim kątem, który da uczestnikom coś więcej niż listę rzeczy do zrobienia w związku z dietą, ćwiczeniami i snem. Nawet jeśli i my, i nasi klienci często wiedzą, że „powinniśmy” coś zrobić, to przeszkodą ku temu jest motywacja. Rozpoczęcie jest przeszkodą. Trzymanie się planu jest przeszkodą. Nawet myślenie poważnie o zmianie może być przeszkodą.

Wyobraź sobie na chwilę twarz kogoś, kogo kochasz całym swoim sercem. A teraz – co może być trudniejsze – wyobraź sobie, że ty jesteś osobą, którą kochasz dokładnie w takim stopniu. Jaką życzliwość i troskę byś sobie zaofiarował lub zaofiarowała? Podczas warsztatu spojrzymy do wewnątrz i znajdziemy tam najgłębsze pokłady życzliwości. Będziemy praktykować stosowanie tej życzliwości wobec nas samych i naszych klientów.

Podsumowując, dzień 1 skupi się na:

  • Rozległym wprowadzeniu do modyfikowalnych czynników ryzyka,
  • Możliwym wpływie dbania o siebie, współczucia wobec siebie oraz całego modelu ACT na te czynniki,
  • Zagłębieniu się w czynniki ryzyka dla problemów psychicznych i fizycznych oraz ich związek ze współczuciem wobec siebie.
  • Nawiązaniu kontaktu z samymi korzeniami cierpienia i zaniedbania, a także z możliwością okazania wobec nich współczucia, ujęte w ramach modelu terapeutycznego ACT.

Dzień 2: Zastosowanie modelu ACT

Drugiego dnia wprowadzimy do gry narzędzia z dnia pierwszego oraz model ACT, aby prowadziły nas przez wywiad z klientem oraz różne sposoby interwencji. ACT opiera się na modelu transdiagnostycznym. Oznacza to, że wprowadzimy takie metody, jakich można użyć wobec szerokiego zakresu trudności, diagnoz i w wielu kontekstach – od gabinetu psychoterapii, przez terapię grupową, aż po krótką wizytę medyczną. Warsztat będzie miał za priorytet doświadczalne ćwiczenia, dając zestaw narzędzi i ucząc umiejętności, jakich uczestnicy będą w stanie użyć natychmiast po zakończeniu warsztatu. Pokażemy, w jaki sposób praca z wykorzystaniem uważności, wartości i troski o siebie może stać się nieodłącznym elementem twojej codziennej pracy z klientami i pacjentami.

Dzień 2 skupi się na:

  • Korzystaniu z uważnego wywiadu opartego o matrycę ACT (Mindful Matrix Interview), celem rozwijania troski o siebie
  • Korzystaniu z handoutów i ćwiczeń wspierających u klienta dbanie o siebie

Cele szkolenia

  1. Opisać związek między epidemiami chorób związanych ze stylem życia, a wzrostem występowania i przewlekłości problemów psychologicznych.
  2. Opisać 8 łatwo modyfikowalnych czynników ryzyka, które mogą zmniejszyć ryzyko zdrowotne.
  3. Opisać relację między troską o siebie a zmniejszeniem czynników ryzyka.
  4. Zapoznać ze zmniejszającymi ryzyko zdrowotne interwencjami bazującymi na współczuciu wobec siebie.
  5. Zapoznać ze zmniejszającymi ryzyko zdrowotne interwencjami opartymi na uważności i wartościach.
  6. Opisać 6 głównych procesów ACT w ludzkim języku.
  7. Zademonstrować korzystanie z uważnego wywiadu opartego o matrycę ACT zarówno przy bardzo krótkich, jak i długoterminowych interwencjach.
  8. Zademonstrować, jak korzystać interwencji opartych na uważności i wartościach tak, aby zwiększyć częstość wartościowych działań w życiu.

Wcześniejsze wymagania

Żadne.

Sposoby nauczania

  • Dydaktyczna prezentacja i wykład
  • Odgrywanie ról
  • Doświadczalne ćwiczenie w małych grupach

O Kelly'm Wilsonie

Kelly G. Wilson, Ph.D., jest jednym z twórców ACT. Pracował szkoleniowo już w 32 krajach, natomiast stacjonarnie pracuje jako profesor psychologii na Uniwersytecie Mississippi, gdzie zdobył wiele nagród za nauczanie. Jest byłym prezydentem Association for Contextual Behavioral Science oraz nosi wyróżnienie Fellow ACBS. Od 25 lat Kelly jest poświęcony rozwijaniu oraz propagowaniu ACT i teorii oraz filozofii u jej podstaw. Opublikował ponad 90 artykułów i rozdziałów, a także 11 książek, wliczając w to Acceptance and Commitment Therapy: The Process and Practice of Mindful Change, ACT for Chronic Pain, and most recently Using ACT to Treat Anorexia and the Spectrum of Anorectic Behavior. Jego zainteresowania ogniskują się wokół wykorzystywania behawioralnych zasad w lepszym rozumieniu takich tematów jak sens, cel w życiu i wartości. Ostatnimi czasy zafascynowało go skrzyżowanie ACT, ewolucjonizmu i współczesnej epidemii przewlekłych chorób związanych z stylami życia.

Organizacja

Czas.  28-29 września w Warszawie (weekend). Trwa pierwszego dnia od 10 do 18, drugiego od 9 do 17.

Miejsce. Warszawa, SWPS, ul. Chodakowska 19/31. Numer sali zostanie podany wkrótce.

Opłata. Cena uzależniona jest od kolejności zapisów. Dla osób zapisujących się parami oferujemy zniżkę „Razem raźniej” 50 zł od osoby.

  • Pierwsze 20 osób – 1050 zł.
  • Drugie 20 osób – 1150 zł.
  • Pozostałe osoby – 1200 zł.

Raty. Jeśli pełna wpłata to w tej chwili za dużo, to proponujemy 500 zł bezzwrotnej zaliczki i umówienie się na termin wpłaty reszty najdalej do końca sierpnia.

Rezygnacja. W związku z kosztami organizacyjnymi nie oferujemy zwrotów. Chętnie podamy strony na FB, gdzie można w razie potrzeby szukać swego zastępcy. Proszę o poinformowanie nas o zmianie uczestnictwa, byśmy mogli wypisać certyfikat na właściwą osobę.

Jak się zapisać? Proszę napisać na bkleszcz.act@gmail.com (można także skorzystać z formularza rejestracyjnego na dole strony) z pytaniem o wysokość zapisu i po odpowiedzi zrobić przelew z tytułem KELLY 2019 [Twoje imię i nazwisko]. Po zaksięgowaniu odezwiemy się z informacjami. W razie potrzebowania faktury proszę dosłać dane w tym samym miesiącu, w którym dokonasz wpłaty.

Proszę wysłać przelew na:

Bartosz Kleszcz Psychoterapia i Szkolenia
Inteligo 50 10205558 1111168586100067
Aleja Zwycięstwa 31/8
41-200 Sosnowiec

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Dziękujemy GWP za objęcie wydarzenia patronatem marketingowym oraz dostarczenie prezentów dla uczestników – podczas warsztatu zostaną rozlosowane 3 egzemplarze W sieci natrętnych myśli, której autorami są Kelly Wilson i Troy DuFrene.

Jako dodatek, załączamy list od Kelly’ego, który podsumowuje jego przepis na dzień, zgodny z ACT jako nauką o wartościach oraz życiu tu i teraz.

kliknij, aby rozwinąć lub zwinąć

Nowopoznana osoba i przy okazji towarzyszka we wspólnej drodze spytała mnie na temat tego, co czai się przed nami na horyzoncie. Jak przejść z życia na odwyku w stronę takiego życia, w którym można się zakochać?

Oto moja odpowiedź, także dla tych którzy idą tym szlakiem, być może nie kropka w kropkę tym samym, ale w podobny sposób. Zauważyła ona już, zadając samo pytanie, że odpowiedź może nie być prosta ani łatwa. Jak zwykle, daję odpowiedź, która skupia się na samym procesie odpowiadania na to pytanie – mam bowiem okropnie marne poczucie konkretnego celu, do którego miałbym dotrzeć, ale za to świetne poczucie kierunku. Nie żeby zawsze takie rozwiązanie równało się czuciu się doskonale. Nie jest tak, ale z kolei to poczucie kierunku, dziwaczne i chyboczące się, poprowadziło mnie w stronę miejsc i przyjaźni, których nigdy, przenigdy bym sobie sam nie wyobraził zawczasu, kiedy jeszcze leżałem w łóżku podczas własnego odwyku, tyle lat wcześniej.

Na tyle, na ile jest taka odpowiedź coś warta…

To tak naprawdę bardzo, bardzo proste, ale zdecydowanie nie jest łatwe. Od więcej niż 30 lat wstaję rano i skupiam się na tym, aby następna rzecz, którą zrobię, była tą właściwą. Pomijając te momenty, kiedy tego nie robię. Ale wówczas, kiedy zdam sobie z tego już sprawę, sprzątam po sobie jakikolwiek bałagan, jaki uczyniłem, a następnie podejmuję następne właściwe działanie.

Każdego razu, kiedy się potkniesz, nie spędzaj za wiele czasu biczując się za to. Świat jest już wystarczająco pełen brutalności. Upadek nie musi wiązać się twoim wkładem w sumę ludzkiej przemocy, wobec siebie lub przeciw innym. Odłóż broń. Praktykuj pokój.

W dokładnie tym momencie możesz spytać siebie, jak to następne działanie mogłoby wyglądać. Zastygnij na chwilę i pozwól temu poczuciu kierunku pojawić się. Pozwól pojawić mu się z momentu bezruchu, nie tylko z samej bezpośredniej reakcji na coś. Spauzuj.

Co miałbym, miałabym zrobić – ja, osoba, która się potknęła – właśnie w tej chwili?

Co życzliwego mogłoby to być?

Co kochającego mogłoby to być?

Jaka następna, mała rzecz, niezależnie jak malutka, mogłaby pomóc mi skierować się w stronę życia, w którym mógłbym, mogłabym się zakochać?

W tych malutkich, malutkich ruchach czai się transformacja. W chwili ruchu dokonuje się transformacja ciebie. Katarzyna ze Sieny powiedziała „każda droga do nieba jest niebem”. Tak wygląda transformacja, centymetr po centymetrze. Musimy być w jej trakcie cierpliwi. Musimy czekać jak i dokąd się ona rozwinie.

Przyjdzie wiele dni podróży w niepewności. Nawet teraz przytrafia mi się wiele, wiele takich dni. Każdego dnia, kiedy przyjdzie ci podróżować w nowe miejsce, najpewniej będzie towarzyszyć temu niepewność. Zaprzyjaźnij się z nią. Zastaw jej miejsce przy stole twojego życia. Ponieważ jeśli wzrastasz i rozwijasz się, jeśli wędrujesz w stronę czegoś nowego, to nie będziesz znać właściwej drogi i będziesz potrzebować tej chwili bezruchu oraz własnego, wyłaniającego się poczucia kierunku. I w związku z tym będziesz podróżować razem z niepewnością. Tak jest właśnie w moim przypadku.

Ostatni kawałek – nie daj się zwieść potężnemu kłamstwu, że powinieneś lub powinnaś być w stanie zrobić to na własną rękę. To najczystsza gównoprawda. Jesteśmy ssakami społecznymi i zrobiono nas po to, aby być razem. Znajduj po drodze towarzyszy we wspólnej podróży. Znajduj ludzi, którzy rozumieją podejmowaną przez ciebie podróż oraz rozmawiaj z nimi o niej. Dziel się historiami na temat własnej przebytej drogi. Mów szczerze. Nie obawiaj się im mówić o swych potknięciach, o trudach, nawet o rozpaczy. Okaż im serce i pozwól im podać swe własne serce tobie na tacy.

Mam nadzieję spotkać was gdzieś po drodze.

Z najgłębszą życzliwością, Kelly

Kontakt, pytania i informacja o zapisie

Rejestracja i pytania przez kontakt mailowy przez formularz poniżej. Mail obsługiwany jest przez sekretarkę. Proszę zaznaczyć, odnośnie jakiego wydarzenia jest wiadomość.

Zapraszamy także, by w razie pytań dzwonić bezpośrednio do Bartosza Kleszcza +48 570 295 870

7 + 13 =